Strefa rodzica
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkół OO. Bernardynów w Łodzi
- Bernardyńskiej Szkoły Podstawowej
- Gimnazjum OO. Bernardynów
- Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego
WPROWADZENIE
W związku z dynamicznie zmieniającą się współczesnością stawiającą przed młodymi ludźmi oraz ogólnie pojętą edukacją niezliczone wyzwania zespół nauczycieli wraz z dyrekcją szkół każdego roku podejmuje liczne działania mające na celu poprawę jakości nauczania i skuteczności wychowania. Budowa koncepcji szkół bernardyńskich opiera się na badaniu możliwości wprowadzania zmian, konieczności podjęcia działań profilaktycznych, uwzględnieniu holistycznego ujęcia postępów wychowawczo-
-edukacyjnych oraz możliwej integralności wszystkich typów szkół.
WARTOŚCI
Jako placówka katolicka realizujemy naukę głoszoną przez Kościół Katolicki oraz wprowadzamy w życie zalecenia Rady Szkół Katolickich. Zależy nam, aby w szkole OO. Bernardynów panowała życzliwa i rodzinna atmosfera, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby wraz z rozwojem intelektualnym uczeń rozwijał się społecznie i kulturowo
w systemie harmonijnej współpracy między dyrekcją, gronem wychowawców, nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz rodziców (opiekunów). Prowadząc szkołę katolicką chcemy:
- Realizować możliwie wyskoki poziom nauczania przy uwzględnieniu indywidualnych predyspozycji każdego ucznia.
- Wspierać rodziców w wychowaniu w duchu wartości chrześcijańskich.
- Działać wspólnie dla dobra ucznia.
- Przygotowywać do samodzielności w życiu dorosłym.
- Uwrażliwiać społecznie.
- Kształcić postawę patriotyczną i obywatelską.
MISJA SZKOŁY
Szkoły Bernardynów w Łodzi realizują misję szkoły katolickiej, tworząc odpowiednie środowisko wychowawcze, umożliwiające wszechstronny rozwój ucznia (duchowy, moralny, intelektualny, emocjonalny i fizyczny) w oparciu o wartości ewangeliczne
i patriotyczne w celu osiągnięcia dojrzałej osobowości i przygotowania do podjęcia zadań rodzinnych, społecznych i zawodowych.
Biorąc pod uwagę współczesną sytuację edukacyjną, placówka uwzględnia konieczność przygotowania dzieci i młodzieży do umiejętnej oceny rzeczywistości i dokonywania odpowiednich wyborów.
- Nauczyciele
- każdy nauczyciel, wychowawca i inni pracownicy szkoły są odpowiedzialni za dzieło wychowania i dlatego mają obowiązek ukazywać młodzieży drogi rozwoju wewnętrznego, świat wartości, uczyć wyboru dobra, stawiać wymagania
i korygować postawy, - obowiązkiem każdego nauczyciela jest stawianie wymagań uczniom, by uczyć ich systematyczności i odpowiedzialności za swoje wychowanie – będą to czynić
w atmosferze życzliwości i zaufania, - wszyscy nauczyciele winni być również dobrymi profesjonalistami w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiadać umiejętności pedagogiczne, by przekazywać uczniom rzetelną wiedzę w sposób jasny i zrozumiały,
- nauczyciele wychowują nie tylko słowem, ale przede wszystkim swoją osobowością oraz sposobem reagowania i interpretowania sytuacji i postaw ludzkich w duchu nauczania Kościoła.
- Rodzice
Zadanie wychowawcze szkoły jest nierozerwalnie złączone z wychowawczą rolą rodziny. Funkcja wychowawcza szkoły zasadniczo wspiera wychowanie rodzinne. Rodzice, wybierając szkołę katolicką, akceptują profil wychowawczy szkoły, a jej zadania wychowawcze wspierają swoim autorytetem i wymaganiami. Jednomyślność
w interpretacji wymagań szkoły jest konieczna dla stworzenia środowiska wychowawczego spójnego wewnętrznie.
WIZJA PLACÓWKI
Dyrekcja oraz nauczyciele dokładają wszelkich starań, aby nauka w placówce OO. Bernardynów przebiegała w sposób harmonijny i sprzyjała wszechstronnemu rozwojowi ucznia.
Szkoła jest miejscem integralnego wychowania, ewangelizacji, nauczania, inkulturacji
i wdrażania dialogu życia pomiędzy młodymi różnych religii i środowisk społecznych. Jej zadania i program zmierzają do zapewnienia syntezy między kulturą i wiarą z jednej strony oraz wiarą i życiem z drugiej. W tej perspektywie szkoła katolicka jest otwarta dla wszystkich, którzy zaakceptują i podejmą przyjętą ofertę programową. Jednocześnie trzeba pamiętać o jej katolickiej tożsamości.
Religijny wymiar wychowania w szkole katolickiej w praktyce wyraża się w takim sposobie wychowania, w którym:
- nie szablon, lecz osoba jest w punkcie wyjścia i dojścia;
- harmonijnie łączy się przyrodzoność z nadprzyrodzonością;
- nie ideologia, lecz system wartości obiektywnych i absolutnych stanowią podstawę programu wychowawczego;
- odnosi się do kształtowania całej osobowości: rozumu, uczuć i woli;
- nie lekceważy się wykształcenia formalnego;
- służy się jednostce i całemu społeczeństwu;
- nie oddziela się procesu wychowawczego od nauczania;
- nie występują skrajności (rygoryzm –pobłażliwość);
- istnieje współbrzmienie wszystkich autorytetów;
- istnieją te same prawa moralne, tak dla wychowawcy, jak i dla wychowanka.
KIERUNKI ROZWOJU
Wychowanie i nauczanie powinno dotknąć każdej sfery rozwojowej ucznia (psychicznej, społecznej, fizycznej, kulturologicznej, duchowej). Dlatego nauczanie i wychowanie
w łódzkich szkołach OO. Bernardynów rozumiane są nie tylko jako realizację podstaw programowych, ale także dalekie wychodzenie poza nią. Z tego powodu dokłada się wszelkich starań, aby szkoła:
- posiadała bogatą i ciekawą ofertę zajęć dodatkowych,
- była nowocześnie wyposażona i odpowiadała aktualnemu stanowi cyfryzacji życia młodego człowieka,
- oferowała pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- odpowiadała na indywidualne potrzeby edukacyjne, emocjonalne i społeczne ucznia,
- kształtowała najważniejsze umiejętności niezbędne w życiu zawodowym
i społecznym, - uwrażliwiała na potrzeby innych.
Powyższe cele chcemy osiągać poprzez:
- Wspomaganie pełnego i integralnego rozwoju osoby w oparciu o wartości chrześcijańskie.
- Podtrzymywanie i rozwijanie łaski wiary otrzymanej na chrzcie świętym poprzez towarzyszenie uczniom na drodze do doskonałości i przygotowanie ich do dawania świadectwa o Chrystusie.
- Pomoc w odkrywaniu własnych predyspozycji i zainteresowań.
- Pomoc w rozeznaniu własnej drogi życiowej.
- Zachęcanie ucznia do zaangażowania społecznego.
- Współpracę z rodzicami mającą na celu jak najlepsze przygotowanie do życia chrześcijańskiego w społeczności ludzkiej.
- Rozwijanie współpracy szkoły z instytucjami nauki i kultury w celu inkulturacji i przywiązania do środowiska lokalnego.
MODEL OGÓLNY ABSOLWENTA SZKÓŁ BERNARDYŃSKICH
Każdy uczeń pogłębia swoją wiarę i znajomość nauki Chrystusa:
- przystępuje do Sakramentów Świętych (Sakramentu Pokuty, Eucharystii), uczestniczy we Mszy Świętej w niedzielę i święta oraz troszczy się o osobisty kontakt z Bogiem poprzez modlitwę,
- troszczy się o kształtowanie prawego sumienia,
- uczestniczy w dniach skupienia, rekolekcjach i innych formach duchowej odnowy zaproponowanych przez szkołę,
- przyznaje się do swojej wiary i jest żywym świadectwem wobec innych – ma odwagę iść w życiu „pod prąd”.
Stara się o pogłębianie więzi międzyludzkich i dojrzałość społeczną:
- szanuje i kocha swoich Rodziców, słucha ich rad, pomaga im w pracach domowych, uczestniczy w życiu rodzinnym,
- szanuje starszych i stara się rozumieć ich potrzeby,
- jest wrażliwy na krzywdę i cierpienia bliźnich, jest gotowy nieść im pomoc na miarę swoich możliwości,
- jest zaangażowany w budowanie wspólnoty klasowej i szkolnej (stara się nieść pomoc koleżankom i kolegom, gdy widzi ich trudną sytuację, czuje się odpowiedzialny za tworzenie atmosfery i działania wspólnoty),
- szanuje tradycje narodowe, stara się o poznanie historii i kultury ojczystej,
- włącza się w budowanie tradycji własnej szkoły,
- dostrzega i szanuje piękno przyrody jako dzieła Bożego.
Przyjmuje trud samowychowania w duchu chrześcijańskiej wolności:
- cechuje go uczciwość i rzetelność w myśleniu i działaniu,
- jest prawdomówny we wszystkich sytuacjach i okolicznościach,
- jest odpowiedzialny za podjęte zadania,
- stara się o wyrobienie silnej woli i odwagi w dążeniu do dobrych celów,
- jest wolny od wszelkich uzależnień,
- dba o kulturę osobistą (słowa, zachowania, wygląd zewnętrzny).
Troszczy się o rozwój intelektualny:
- rozwija w sobie szacunek dla prawdy i zdolność do samodzielnego myślenia,
- rzetelnie i systematycznie przygotowuje się do zajęć,
- stara się o rozwój swoich uzdolnień i zainteresowań,
- uczestniczy w życiu kulturalnym klasy, szkoły i środowiska,
- rozwija swoje poczucie estetyki i kultury,
- umiejętnie i selektywnie korzysta ze środków społecznego przekazu i komputera,
- korzysta z dobrej lektury, czasopism, odpowiednich programów telewizyjnych i radiowych.
PODSUMOWANIE
Koncepcja pracy i rozwoju edukacyjnych placówek bernardyńskich jest możliwie często modyfikowana i na bieżąco aktualizowana, gdyż musi odpowiadać na potrzeby
i oczekiwania rodziców, uczniów i nauczycieli.
Oczekiwanymi efektami wdrażania i ciągłego modelowania koncepcji pracy mają być m.in.:
- Doskonalenie procesu nauczania.
- Doskonalenie procesu wychowania przy współpracy z rodzicami (opiekunami).
- Osiąganie lepszych wyników egzaminów końcowych.
- Rozwój kadry pedagogicznej.
- Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły.
- Budowanie dobrych relacji pomiędzy szkołą a rodzicami, szkołą a środowiskiem lokalnym.
- Tworzenie oferty zajęć dodatkowych poprzez zajęcia prowadzone przez nauczycieli oraz zajęcia prowadzone przy współpracy z partnerami edukacyjnymi.
- Przygotowanie absolwenta do podjęcia nauki na kolejnym etapie edukacyjnym.